De distributieriem is een kunststof getande riem die in moderne viertakt verbrandingsmotoren de overbrenging vormt tussen de krukas en één of meerdere nokkenassen. De nokkenas opent en sluit de kleppen, die zich meestal in de cilinderkop bevinden. De verhouding tussen de twee genoemde assen is 2:1. Dat wil zeggen, de krukas draait twee keer en de nokkenas één keer.
Niet alle auto's hebben een distributieriem, sommige merken gebruiken een ketting- of tandwielaandrijving.
Als alles goed gaat, merkt u er niets van. Uit voorzorg wordt de distributieriem vervangen bij een bepaalde kilometerstand, bijvoorbeeld bij 120.000 of 150.000 km. Wanneer het precies moet staat vermeld in de gebruikershandleiding of het onderhoudsschema van het voertuig. Wij raden aan de riem eerder te vervangen om het risico op breuk te verminderen.
Heeft u vragen over camper onderhoud of wilt u meteen een afspraak maken?
Wij helpen u graag!
Vul hier uw kenteken in en plan eenvoudig uw werkplaatsafspraak.
U kunt hieronder een afspraak maken voor het onderhoud aan uw auto. Vul eerst het kenteken van uw auto in om de juiste gegevens op te halen.